رئیس جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با همتای لبنانی خود، به گفتوگو در مورد نتایج مذاکرات آمریکا- ایران در سوئیس پرداخت.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا ، «جوزف عون» رئیس جمهوری این کشور از «امانوئل مکرون» همتای فرانسوی خود تماس تلفنی دریافت کرد. دو طرف در این تماس تلفنی، به گفت و گو در مورد اوضاع لبنان و منطقه در سایه نتایج مذاکرات آمریکا- ایران در سوئیس پرداختند.
به نقل از روزنامه لبنانی «النهار»، روسای جمهور دو کشور همچنین وضعیت جنوب لبنان پس از اعلام آتشبس و گامهای بعدی و نیز نتایج اجلاس گروه ۷ را که هفته گذشته در اویان فرانسه برگزار شد، بررسی کردند و عون از موضع فرانسه در قبال لبنان قدردانی کرد.
عون و مکرون همچنین درباره مرحله پس از پایان مأموریت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) به ویژه تمایل کشورهای اروپایی برای ادامه حضور این نیروها در منطقه عملیات بینالمللی بحث و تبادل نظر کردند. رئیس جمهوری فرانسه در این خصوص گفت، با چند کشور برای مشخص شدن موضع آنها در این مورد گفتوگو خواهد کرد و با توجه به اینکه مهلت خروج یونیفل از لبنان اوایل سال ۲۰۲۷ است، در نتیجه بایستی چارچوب لازم برای هر گونه مشارکت بینالمللی فراهم شود.
سران دو کشور همچنین در خصوص روابط لبنان و سوریه و هماهنگی بین دو کشور نیز گفتوگو کردند و در این میان رئیس جمهوری لبنان، مواضع اخیر «احمد الشرع» رئیس دولت موقت سوریه و تأکید وی مبنی بر علاقهمندی کشورش به حفظ حاکمیت لبنان، استقلال و تمامیت ارضی آن و اینکه سوریه قصد مداخله نظامی در لبنان را ندارد، ستود.
عون و مکرون درباره ادامه تماسهای دوجانبه با هدف پیگیری تحولات و تلاشهای جاری برای تثبیت آتشبس در لبنان توافق کردند.
از سوی دیگر، در ادامه نقض آتشبس اشغالگران صهیونیستی، سخنگوی ارتش این رژیم اعلام کرد که نظامیان اسرائیلی امروز به اهدافی در جنوب لبنان حمله کردهاند.
ارتش رژیم صهیونیستی در این بیانیه ادعا کرده است که طی این حمله، گروهی از افراد را هدف قرار داده که به گفته سخنگوی ارتش این رژیم، در نزدیکی نیروهای اسرائیلی مستقر در منطقه امنیتی جنوب لبنان شناسایی شده بودند.
این بیانیه میافزاید: این افراد که در نزدیکی نیروهای این رژیم در منطقه امنیتی و در تپههای «علی الطاهر» در حال فعالیت بودند، شناسایی و سپس هدف حمله قرار گرفتند.
«بنیامین نتانیاهو» نخستوزیر رژیم صهیونیستی و «اسرائیل کاتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر در مواضعی جداگانه بر آزادی عمل ارتش این رژیم در لبنان تاکید کردهاند.







































